inhimillisempi.fi

PALAUTE ON LAHJA, VAIKKEI AINA TUNNU SILTÄ

Palaute, työelämän pienin suuri asia

 

Näin nerokkaasti muotoilee Työterveyslaitoksen Jari Hakanen palautteen.

 

Ja suuri asiahan se on. Palaute parantaa itsetuntemusta, nopeuttaa oppimista, tekee sekä ihmisen että hänen tekemänsä työn näkyväksi, mikä taas parantaa motivaatiota ja työn imua. Suuri asia, joka rakentuu arjen pienissä hetkissä:” Kiitos”, ”hyvin vedetty”, ”hienoa”! ”Saanko ehdottaa seuraavaksi…”. ”Huomasitko, että…”.

 

Mitä kiireisemmässä ja epävarmemmassa ympäristössä elämme, sitä enemmän kaipaamme palautetta.

 

Varmistusta siitä, että suunta on oikea.

Varmistusta siitä, että teemme oikeita asioita.

Varmistusta siitä, että olemme näkyviä omina itsenämme.

 

Arjen pikapalaute on helppo keino parantaa sekä hyvinvointia että tuottavuutta. Ja sen aika on juuri nyt, ei hiihtoloman tai seuraavan kehityskeskustelun jälkeen.

 

Tunnustan, itselläni on paljon kehityttävää palautteen antajana ja vastaanottajana. Ja tuskin olen yksin. Sen kertoo ainakin pieni otos asiakkaideni kesken:

 

Työstän muutaman asiakasorganisaation kanssa yhdessä tänäkin keväänä kulttuuria inhimillisemmäksi niin, että sekä tuottavuus että hyvinvointi saisivat uuden buustin. Yhteisen prosessin alkuun teetän alkukartoituksen. Siellä toimialasta tai yrityksen tilanteesta riippumatta yksi on samoin:

 

Palautetta koetaan saatavan useinkin ihan ok määrä, mikä on hienoa. Kun kysytään, kuinka hyvin vastaaja itse panostaa palautteen antamiseen, pisteet jäävät paljon alhaisemmiksi. Siksi päätinkin antaa muutaman vinkin siihen, miten palaute, työelämän pienin suuri asia, saadaan aktiivisemmaksi työkaluksi arkeen, sekä töissä että kotona.

 

EI hampurilaispalautteelle

 

Olen allerginen hampurilaispalautteelle. Jos sinä rakastat sitä ja osaat hyvin antaa, niin anna. En vaan ole tavannut vielä ketään, joka oikeasti osaisi rakentavan palautteen, pihvin, paketoida kahden sämpylän, positiivisen palautteen väliin niin, että palaute oikeasti otettaisiin kiitollisena vastaan ja se oikeasti auttaisi saajaansa. Sehän palautteen tarkoitus on.

 

Hampurilaispalautteen ehkä huolellakin mietityt sämpylät jäävät aina pihvin varjoon. Palautteen vastaanottaja jää aina epäilemään positiivisten palautteiden luotettavuutta. ”Onko ne keksitty vain sen varjolla, että rakentava tai kriittinen palaute saataisiin paketoitua muka diskreetisti?” Silti hampurilaispalautemalliin törmään edelleen säännöllisesti, 2020-luvulla.

 

Seuraavassa vähän tuoreempia vinkkejä palautteen antajalle ja vastaanottajalle.

 

Miten annan palautetta?

  • Anna palautetta heti, kun mahdollista. Toki, jos huomaat, että itse olet väsynyt tai ärtynyt tai vastaanottajan tunnetila ei ole oikea, voi olla hyvä odottaa vaikka seuraavaan päivään.
  • Anna palautetta enemmän. Viljele sitä arjen pieniin tilanteisiin. Usein kannustavista mikropalautteista on helppo aloittaa: ”Kiitos, kun keitit aamulla kahvin.” ”Olipa hyvin kirjoitettu muistio.” ”Huomasitko, miten asiakas ilahtui, kun…”
  • Anna palautetta vilpittömästi. Palautteen, sen kriittisenkin, on aina tarkoitus auttaa vastaanottajaa. Sen sijaan, että kritisoit henkilöä tai hänen toimintaansa, apu menee usein paremmin perille, kun kerrot, mitä toiminta saa muissa (mielellään sinussa itsessäsi) aikaan.
  • Tarjoudu pallottelemaan asiaa lisää, jos sille on tarvetta. Usein varsinkin kriittisen palautteen sulattelussa menee aikaa ennen kuin palautteen vastaanottaja on siitä valmis keskustelemaan.

 

Miten otan vastaan palautetta?

  • Nauti palautteesta. Älä vähättele positiivistakaan palautetta, vaan anna itsesi nauttia sen nostamista positiivisesta tunteista ja ole ylpeä tekemisestäsi.
  • Kuuntele palautetta rauhassa. Anna palautteen antajalle aikaa muotoilla sanomaansa ilman keskeytyksiä, vähättelyitä tai selittelyitä, oli kyse sitten positiivisesta tai rakentavasta palautteesta.
  • Kiitä palautteesta. Vaikka palaute nostaisikin esiin kipeitä tunteita, kiitä. Palautteen antaja on ehkä kerännyt rohkeuttaan pitkäänkin etukäteen.
  • Anna omille tunteillesi tilaa. Kun tiukin tunnepiikki on väistynyt, pystyt analysoimaan tilannetta neutraalimmin. Jos tämän jälkeen jää kysyttävää, palaa palautteen antajan luo.

 

Miten saamme rakennettua palautetta arvostavan ja tukevan organisaatiokulttuurin?

  • Aloittakaa pienestä mikropalautteesta, pienestä arjen huomioinnista. On ihan ok, jos palautteen antaminen menee alussa vaikka vähän yli ja naurattaakin.
  • Älkää erotelko palautetta niinkään positiiviseen ja negatiiviseen, vaan suhtautukaa palautteeseen yleisenä huomioimisen keinona. Huomioiminen on lähtökohtaisesti aina arvokasta.
  • Rakentakaa rakenteita, joissa palaute kulkee mukana. Tiimipalavereissa voi esim. tehdä palautekierroksen, esitysten jälkeen pyytää palautetta tai vaikka perjantaina kahvipöydässä jakaa viikon onnistumiset.

 

Hyvin sä vedät!

Hanna