inhimillisempi.fi

KENEN VASTUULLA ON TYÖHYVINVOINTI?

Kysyin otsikon kysymyksen tekoälyltä ja vastaus oli tämä: ”Työhyvinvoinnin vastuullinen henkilö on yleensä päällikkö tai joku muu johtava työntekijä”.

 

Pakko olla eri mieltä. Siitä syntyi inspiraatio tähän blogiin.

 

Miten teidän yrityksessänne suhtaudutaan työhyvinvointiin?

 

Erotellaanko työhyvinvointi muusta hyvinvoinnista?

 

Sysätäänkö työhyvinvointi sinun vastuullesi, eli oletetaan, että jokainen on oman onnensa seppä?

 

Heitätkö sinä pallon työhyvinvoinnistasi esihenkilöllesi?

 

Jos yllä olevat kysymykset kuulostavat mielestäsi käsittämättömiltä, onnittelut!

 

Teidän yrityksessänne työhyvinvointi on todennäköisesti kaikkien asia ja lisäksi ymmärretään, että hyvinvointi on summa monesta eri asiasta, joista suuri osa ei mitenkään liity työpaikkaan tai työn tekemiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen on kaikkien yhteinen asia.

 

ONKO HYVINVOINTI MINUN, SINUN, HÄNEN VAI MEIDÄN ASIA?

 

MINUN ASIANI

 

Fakta on, että minulla on iso vastuu omasta hyvinvoinnistani.

 

Se, miten tasapainossa elämäni on työn ulkopuolella, vaikuttaa merkittävästi myös hyvinvointiin työssä. Palautuminen, terveellinen ruoka ja liike ovat niitä perinteisiä keinoja voida hyvin.

 

(Työ)hyvinvointiin vaikuttavat kuitenkin myös muut asiat: Jos joudun kantamaan huolta läheisteni hyvinvoinnista, olen keskellä parisuhdedraamaa tai energiani menee maailman tilasta murehtimiseen, tämä ei voi olla vaikuttamatta itseeni ja minun kauttani työkavereihini myös työaikana. Tällaisessa tilanteessa työpaikan hyvä energia ja keskittyminen muihin asioihin työpäivän aikana saattavat pitää omankin hyvinvointini tasapainossa!

 

Oman ajan ja energian johtaminen on myös erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa vahvasti yksilön, minun, vastuullani. Toki tähän on syytä pyytää apua ja tukea tarvittaessa!

 

HAASTE: Päätä joka päivä ennen töiden alkua, mikä on sinun yksi tärkein tehtäväsi tänään. Päätä myös, millä tavalla lataat omia akkujasi juuri tänään. Pidä näistä kahdesta asiasta kiinni ja arvio vaikka viikon päästä, onko oma hyvinvointisi kehittynyt.

 

SINUN ASIASI

 

Oletko koskaan miettinyt, mitä sinä annat ja tuot työyhteisöösi aikasi ja osaamisesi lisäksi?

 

Tuetko sinä muita omassa hyvinvoinnissaan?

 

Mitä tulee työpaikalle, kun sinä astut sisään?

 

Saapuuko työpaikan kahvihuoneeseen myrsky, kun sinä tulet keittämään aamukahvia väärällä jalalla alkaneen aamun jälkeen?

 

Vai pystytkö neutralisoimaan omat tunteesi työpaikan positiivisen tunneilmapiirin luomiseksi?

 

Vaikka se ei välillä ole helppoa ja toisaalta negatiivisetkin tunteet ja niiden jakaminen kuuluvat elämään, jokainen meistä vaikuttaa työpaikan yhteiseen tunneilmapiiriin. Senpä vuoksi ei olekaan yhdentekevää, miten virittäydyt työpäivään ja työpäivän aikana tapahtuviin kohtaamisiin.

 

HAASTE: Kokeile viikon ajan seuraavaa: ennen jokaista työpäivää ja päivän aikana tapahtuvia kohtaamisia pysähdy hetkeksi. Hengitä muutaman kerran syvempään ja tietoisesti keskity vain kulloinkin edessä olevaan asiaan ja ihmiseen, tyhjennä pääsi muusta. Tämän virittäytymisen jälkeenkin keskity vain yhteen asiaan kerrallaan: palaverissa sovittuun aiheeseen ilman sähköpostia tai kännykkää, asiakastilanteessa asiakkaaseen, ei omassa mielessä pyöriviin ajatuksiin.   Huomaatko eron? Huomaavatko muut eron?

 

HÄNEN ASIANSA

 

Totta on, että esihenkilöllä on aina iso rooli hyvinvoinnin luomisessa, tutkimustenkin mukaan.

 

Luottamuksen ilmapiirin ja psykologisen turvallisuuden luominen on tärkeässä asemassa myös tehokkuuden tavoittelussa. Hyvinvointi luo tuloksia.

 

Jos olet esihenkilö, luot omalla esimerkilläsi turvallisen tunneilmapiirin, jossa jokainen työntekijä pääsee paitsi osoittamaan omat kykynsä, myös kasvamaan itse ja kasvattamaan ehkä samalla bisnestä hyppäämällä välillä epämukavuusalueelle uusien haasteiden ja ratkaisujen eteen.

 

Selkeät tavoitteet ja odotukset, säännöllinen (lue: usein annettu) myönteinen ja rakentava palaute, tasapuolisuus ja avoin keskusteluyhteys vievät jo pitkälle. Tämä ei ole aina helppoa ja vaatii myös esihenkilöltä paljon.

 

HAASTE: Miten sinä pystyisit tukemaan omaan esihenkilöäsi teidän yhteisten tavoitteidenne ja hyvinvointinne rakentamisessa?

 

MEIDÄN ASIAMME

 

Tätä työhyvinvointi siis on. Jokaisen oikeus ja jokaisen velvollisuus.

 

Yhtä helppoa on ylläpitää tukevaa ja kannustavaa, hyvinvointia kasvattavaa ilmapiiriä, kuin kilpailevaa, kyräilevää ja kyseenalaistavaa, hyvinvointia syövää henkeä.

 

Henkilöstökyselyissä usein paras asia työpaikalla on työyhteisö ja sen tuki. Näin se on: Yhdessä olemme enemmän.

 

*************************************************

Kirjoittaja on KTM, yrittäjä ja työyhteisövalmentaja Hanna Tähkäaho, joka uskoo inhimillisemmän (työ)elämän vallankumoukseen. Siihen, että tuloksia tehdään hyvinvoinnin avulla, ja että tulosten tekeminen myös ruokkii hyvinvointia.

 

Inhimillisempi-työyhteisövalmennuksissamme rakennetaan inhimillisempää menestystä. Ota yhteyttä, niin jutellaan, miten voisimme olla avuksi!

 

Työhyvinvointivalmentaja Hanna Tähkäaho